oIntegracja Sensoryczna (SI)

Integracja sensoryczna wg twórczyni teorii Integracji Sensorycznej
A.J. Ayers to proces, który organizuje wszystkie wrażenia docierające z naszego ciała oraz środowiska, tak aby można było je wykorzystać do powstania prawidłowych reakcji i celowych działań. Jest do zdolność organizacji wszystkich informacji sensorycznych i umiejętności dalszego ich użycia. Bodźce odbieramy za pomocą 7 zmysłów: układ przedsionkowy, dotyk, propriocepcja, smak, słuch, węch i wzrok. Nasz mózg te informacje zmysłowe stale odbiera, poddaje segregacji i następnie przetwarza. Ten skomplikowany proces pozwala nam efektywnie reagować na bodźce z otoczenia

Zdjęcie 1

Trudność w przetwarzaniu bodźców sensorycznych objawia się w różnorodny sposób m.in.:

 

  • Problemy z koordynacją ruchową
  • Nadruchliwość
  • Utrudniona koncentracja
  • Zaburzona równowaga
  • Niedostateczna lub nadmierna reakcja na bodźce
  • Nadwrażliwość dotykowa ( np. unikanie dotyku, wrażliwość na metki, nietolerancja czynności pielęgnacyjnych)
  • Niedowrażliwość dotykowa (np. bardzo wysoki próg bólu, obniżona reaktywność, poszukiwanie silnych wrażeń dotykowych)
  • Choroba lokomocyjna
  • Poszukiwanie silnych wrażeń związanych z nadmiernym kręceniem, rzucaniem się na kolana, obijaniem o przedmiotach lub o innych, podskakiwaniem
  • Opóźniony rozwój mowy
  • Zaburzona interakcja z innymi dziećmi
Zdjęcie 2

Proces terapeutyczny Integracji Sensorycznej obejmuje kilka etapów. Zaczyna się od wykonania diagnozy, następnie rozpoczyna się cykl zajęć, realizowanych zgodnie z zaleceniami wynikającymi z diagnozy. W trakcie terapii (2 lub 3 razy w roku) organizujemy warsztaty dla rodziców, aby mogli lepiej zrozumieć potrzeby swoich dzieci, umieli z nimi pracować i je wspierać. Ostatnim etapem jest rediagnoza czyli wykonanie testów i obserwacji dzieci i sprawdzenie co się zmieniło w trakcie trwania terapii i na co trzeba zwrócić uwagę.

Diagnoza Integracji Sensorycznej

Diagnoza składa się najczęściej z 3 lub 4 spotkań:

Pierwsze ok. 30 min – rozmowa z rodzicem/opiekunem  i przeprowadzenie wywiadu

Drugie ok. 50min lub 2x50min (w zależności od możliwości i potrzeb dziecka) - przeprowadzenie wybranych testów i obserwacja dziecka na sali do SI

Trzecie ok. 30 min – przedstawienie i omówienie diagnozy z rodzicem/ opiekunem , przekazanie zaleceń i odpowiedzenie na pytania, przekazanie dokumentu w wersji papierowej

Terapia Integracji Sensorycznej

Są to zajęcia, które odbywają się na odpowiednio przygotowanej i wyposażonej sali, przez wykwalifikowanego i doświadczonego terapeutę. Czas trwania to 50min i najczęściej odbywają się 1 raz w tygodniu. Terapia prowadzona jest w oparciu o diagnozę SI i wynikające z niej deficyty. Honorowana jest diagnoza z innych ośrodków/poradni nie starsza niż 6mcy.

Terapia Si, aby była efektywna powinna odbywać się minimalnie 1 raz w tygodniu przez 12 miesięcy.